اربعین، تجلی‌گاه خصلت‌های زیبای انسانی و اخلاقی است 
کد خبر: 4167366
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶

اربعین، تجلی‌گاه خصلت‌های زیبای انسانی و اخلاقی است 

رئیس بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که اربعین، تجلی‌گاه خصلت‌های زیبای انسانی و اخلاقی است، گفت: خصلت‌هایی مانند محبت، ایثار، خدمت و بخشش بی‌منت به دیگران، صبر، تحمل و سایر خصلت‌های زیبای اخلاقی و انسانی همه در پیاده‌روی اربعین متجلی می‌شود. 

حجت الاسلام کاملی فر، رئیس بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان‌شرقی

حجت‌الاسلام حسن کاملی‌فر، رئیس بنیاد بین‌المللی غدیر در استان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که اربعین، تجلی‌گاه خصلت‌های زیبای انسانی و اخلاقی است، گفت: خصلت‌هایی مانند محبت، ایثار، خدمت و بخشش بی‌منت به دیگران، صبر، تحمل و سایر خصلت‌های زیبای اخلاقی و انسانی همه در پیاده‌روی اربعین متجلی می‌شود. 

وی با اشاره به جایگاه پیاده‌روی برای زیارت حرم امام حسین(ع) در روایات، اظهار کرد: از امام صادق(ع) روایت شده هر کسی پیاده به زیارت قبر حسین(ع) برود، خداوند برای هر قدمی هزار حسنه نوشته و هزار گناه پاک کرده و هزار درجه به وی عنایت می‌کند. 

کاملی‌فر، با بیان این‌که پیاده‌روی برای زیارت حضرت سیدالشهدا به ویژه در طول سال توسط ائمه اطهار(ع) مورد تاکید و توجه بوده است، یادآور شد: زیارت اربعین به طور خاص نیز مورد تاکید ائمه اطهار(ع) بوده و امام حسن عسگری یکی از علامت‌های مومن و شیعه واقعی را زیارت اربعین و غفلت نکردن از آن مطرح می‌کند. 

این مدرس حوزه و دانشگاه، با اشاره به دلایل اهمیت یافتن زیارت اربعین، خاطرنشان کرد: زیارت خاص در روز اربعین ثواب بسیاری داشته و همچنین به واسطه‌ تجمعی که در این رابطه شکل می‌گیرد، فرصتی برای گردهمایی عاشقان مکتب اهل بیت(ع) فراهم شده و محبان اهل بیت عصمت و طهارت از اقصا نقاط دنیا رلی زیارت اربعین حرکت کرده و این اجتماع فی النفسه موضوعیت دارد و مورد تاکید ائمه(ع) است. 

وی با تاکید بر این‌که تجمع اربعین هجرتی نمادین به سوی سیدالشهدا، ولی و حجت خداوند بوده و هجرت از خودخواهی به سوی خداخواهی و دست بیعت دادن به حجت خدا و اطاعت از ولی خداوند است، افزود: تقویت هویت شیعی نیز از دیگر جنبه‌های تجمع اربعین بوده و این پیاده روی ساده و خالصانه که به قصد زیارت امام حسین(ع) انجام می‌شود، مخصوص شیعیان نبوده و بلکه از اهل سنت و حتی مسیحیان نیز در این مراسم شرکت می‌کنند. 

کاملی‌فر، با بیان این‌که پیاده روی اربعین تنها نمایش اقتدار شیعه نیست، بلکه نمایش اقتدار جبهه حق و مکتب عصمت و طهارت در برابر جبهه‌ ظلم جهانی و جبهه‌ باطل است، تاکید کرد: پیاده‌روی اربعین که با حضور پربار محبان اهل بیت(ع) و فارغ از هر ملیت و زبانی برگزار می‌شود، فرصتی برای تقویت هویت شیعی و بهترین فرصت برای آشنایی و روابط معنوی و فرهنگی شیعیان جهان است. 

رئیس بنیاد بین المللی غدیر در استان، با اشاره به این‌که شیعیان جهان در راهپیمایی اربعین هویت شیعی خود را تقویت کرده و روابط معنوی و فرهنگی خود را تعمیق می‌دهند، ادامه داد: این تجمع که کاملاً ساده و نرم و عاری از هرگونه خشوت و تعرض به دیگر فرق اسلامی شکل می‌گیرد، شیعیان را به عنوان امتی مقتدر و با صلابت معرفی کرده و یکپارچگی و هوشیاری شیعیان سراسر جهان را به نمایش می‌گذارد. 

پیاده روی اربعین؛ تمرینی برای عصر ظهور و جامعه مهدوی 

وی در بخش دیگری ازسخنانش با تاکید بر این‌که پیاده‌روی اربعین تمرینی برای عصر ظهور و جامعه مهدوی است، خاطرنشان کرد: اربعین فرصتی برای تمرین قبول ارزش‌های زمان ظهور است، چراکه در پیاده‌روی اربعین طبق روایات همانند عصر مهدویت هیچکس دغدغه‌ نان و آب ندارد و خادمان نیز با التماس به میزبانی و احترام نسبت به زوار اقدام می‌کنند. در اربعین خبری از غرور، تکبر، حسادت، رفاه طلبی، اشرافی‌گری و زیاده خواهی نیست، چراکه تمام خصلت‌های بد و رذایل اخلاقی در اربعین رنگ می‌بازد. 

کاملی‌فر، با بیان این‌که به برکت نظام جمهوری اسلامی راهپیمایی و زیارت اربعین سال به سال از شکوه، عظمت و گستردگی خاصی برخوردار می‌شود، ادامه داد: این مراسم بزرگ معنوی به نوعی تبلیغ اقتدار و حقانیت نظام جمهوری اسلامی و پیوند آن با مکتب اهل بیت(ع) بوده و اگر امروز فرهنگ اهل بیت(ع) و پیاده روی به شکل باشکوه و با عظمت برپا می‌شود، قطعا در سایه تلاش‌های جمهوری اسلامی، توجه آن به فرهنگ اهل بیت(ع) و تبلیغ این فرهنگ ارزشمند است. 

وی با اشاره به این‌که پیاده‌روی اربعین می‌خواهد همه را حسینی کند و حتی غیرمسلمان نیز به زیر خیمه‌ حضرت سیدالشهدا پناه می‌برند و خوشا به حال کسانی که توفیق حضور در این تجمع را می‌یابند، خاطرنشان کرد: سیدالشهدا(ع) برای احیای دین خدا، احیای رسالت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص)، اصلاح جامعه‌ اسلامی و برای مبارزه با منکرها حرکت کرد و قطعا هر تلاش و حرکتی که برای خدا و برای تعالی دین انجام شود، ماندگار خواهد بود. 

رئیس بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر این‌که حرکت امام حسین(ع) نیز چون برای خداوند و برای دین و اصلاح امت بوده، ماندگار شده و شاهدیم که روز به روز این فرهنگ گسترش می‌یابد، بیان کرد: این حرکت به نوعی توجه به امام عصر(عج) بوده و ان‌شاءالله به تمدن نوین اسلامی و عصر ظهور متصل خواهد شد.

گفت‌وگو از امرعلی گل محمدی

انتهای پیام
captcha